Jaké horské kolo?

 

 Výběr horského kola podle rámu, průměru kol a materiálu

Jako by nestačilo jen si zvolit druh kola, muka rozhodování probíhají i u výběru detailů. Například u horského kola můžeme znejistět, zda má mít karbonový, nebo kovový rám, navíc pevný, nebo odpružený, kotoučové, nebo ráfkové brzdy, odpruženou vidlici...
 

Pevný, nebo odpružený rám?

Nejdůležitější bod výběru. Současným trendem je celoodpružené horské kolo, tzv. pevné (pevný rám v kombinaci s předním odpružením) přitom ale zdaleka neopouští scénu.

Výhodami plného odpružení jsou vyšší komfort (zpracování vibrací, rázů odpružením), snazší ovladatelnost (kola neodskakují na rozbitém povrchu) i lepší překonání překážek (díky odpružení zapletené kolo s pláštěm lidově řečeno uhne nárazu, snáze se převalí přes překážku). Ještě důležitější je pak větší jistota jízdy a tím i větší bezpečnost (odpružení zlepšuje kontakt obou kol s terénem, přejezd po rozbitém povrchu či průjezd zatáčkou tak jsou jistější, brzdění účinnější).

Odpružení přitom pomůže i ve výjezdech, eliminuje totiž prokluzování zadního kola, zlepšuje záběr. V neposlední řadě pak odpružení pomáhá šetřit energii jezdce, např. při přejetí kamenu nebo kořenu není třeba "odsedat" a nadlehčovat kolo, aby pozadí neutrpělo kopanec či jste neprocvakli duši.

Nevýhodami kompletního odpružení kola jsou vyšší cena a hmotnost (při stejné ceně trochu horší vybavení v porovnání s pevným kolem) i vyšší konstrukční náročnost.

Spousta předností, které celoodpružené kolo má, ale nad některými drobnými nevýhodami převažuje. Přesto horské kolo s pevným rámem má také své argumenty. Je lehčí, jednodušší, dostupnější, využití síly je efektivnější (pevnější rám, nižší hmotnost).

Rozhodnout byste se měli podle využití kola. Pokud vaše výlety povedou po polních a lesních cestách s hladkým povrchem, nenáročným terénem, a také procento asfaltu bude vyšší, pevné kolo postačí. Jakmile ale vyrazíte spíše do terénu a někdy i na rozbitější stezky, nebo máte problémy se zády nebo lokty, rameny apod., celoodpružené kolo je rozhodně lepší volbou. Full, jak je tento typ nazýván hantýrkou, solidní kvality pořídíte za cenu zhruba od 22 000–25 000 Kč.


POZOR:
 Odpružení vyžaduje dobré nastavení, což je snadné dle návodu. Bez něj však je funkce výrazně omezena. Základům nastavení se budeme věnovat v příštím dílu tohoto článku.


Výhody a nevýhody celoodpružených kol

+  vysoký komfort jízdy                                                  - vyšší cena a hmotnost
jistota a bezpečnost pohybu                                     - nepatrně větší nároky na údržbu
lepší ovládání v členitém terénu
prostupnost terénem
výjezdové vlastnosti
 

Výhody a nevýhody pevných horských kol

+ efektivita využití síly                                                   - malé pohodlí jízdy
+ nízká hmotnost                                                           - menší jistota jízdy v terénu – na rovině, ve sjezdu i ve výjezdu
+ nižší pořizovací cena
+ jednoduchá konstrukce
+ nižší nároky na údržbu

 
26", nebo 29"?

Ještě nedávno bylo horské kolo spojováno s průměrem kol 26", nyní se stále častěji setkáte i s parametrem 29" (ráfek 28" jako u krosového či silničního kola, na průměr 29" dostává celek objemný MTB plášť). Rozhodně stojí za zamyšlení, a to především pro běžné ježdění.

O tři palce větší průměr kola znamená výraznější gyroskopický efekt a tedy vítanou větší stabilitu kola, ale někdy také (při nezvládnuté geometrii) možnou horší točivost a pomalejší akceleraci - zde však velmi záleží na kvalitě konkrétního modelu.

Větší kolo s delšími dráty a objemnějším pláštěm zlepšuje tlumení nerovností, jízda je pohodlnější. Snazší je přejezd překážek, přes něž se větší "obruč" snáze převalí, lepší je adheze plášťů, což je praktické v zatáčkách, sjezdech i výjezdech. Lepší je z určitého pohledu i stabilita kola, osy nábojů jsou vzhledem ke šlapacímu středu a těžišti jezdce výše a tím se citelně snižuje riziko přepadnutí přes řídítka ve sjezdu či naopak zvedání předního kola v prudkém výjezdu.

Cena 29" a 26" kola je zhruba stejná. Jako reálný nedostatek se může jevit o něco menší výběr dílů a lehce vyšší hmotnost.

Především pro výletní pojetí jízdy je 29" velmi praktická. Tato kola jsou přitom k mání s pevným i celoodpruženým rámem, přičemž platí, že schopnosti větších "obručí" umožňují o jedno patro snížit zdvihy celku (29" full se 100 mm je stejně schopný jako 26" se 120 mm – jde o příklad, samozřejmě záleží na konkrétním provedení).

 

Výhody a nevýhody 29" kol v porovnání s 26"

+ snazší překonávání překážek                                                                               - obecně trochu menší hbitost (jen nepatrně pomalejší roztáčení)
+ větší pohodlí jízdy
+ větší bezpečnost – zvýšená adheze v zatáčkách, při brzdění i ve výjezdech
+ lepší stabilita kola
+ lepší prostupnost terénem
 

Dámský vs. pánský střih

Dámské verze sportovních horských kol nelze od pánských na první pohled poznat, nemluvíme totiž o absenci horní rámové trubky, či přesněji jejím výrazném snížení, kdy vede zhruba souběžně se spodní trubkou. Řeč je o specifické geometrii a volbě komponentů. Kola poznáte podle přídomku v názvu, například ASL (Author), WSD (Trek), FW (Kona), GS (Gary Fisher) a podobně, nebo názvu specifického (například Specialized Myka, Merida Juliet – modely Myka a Juliet se u těchto značek v pánském provedení nevyskytují).

Dámský rám bývá kratší a stejně tak i představec, řídítka užší, odpružení je nastavené měkčeji, sedlo kratší a širší v zadní partii. Vše koresponduje s rozdíly mezi mužskou a ženskou anatomií. Výhodou je také nabídka velikostí, u dámského "speciálu" spíše narazíte na menší velikost.

Teoreticky je záruka spokojenosti ženy s kolem vyšší, prakticky ale platí, že každý jsme jiný. Ženě může více vyhovovat pánské (unisex) kolo, leckterému drobnějšímu muži pak kolo s nálepkou "dámské".

 

KARBON, NEBO KOV?

Základní rozhodnutí týkající se konstrukce a parametru kol máme za sebou, přichází však neméně podstatné – materiál rámu. V současné době narazíte především na hliníkovou slitinu (dále hliník) a uhlíkový kompozit (dále karbon). Ušlechtilé slitiny oceli jsou okrajové stejně jako titan. Některé další slitiny jsou výsadou spíše stavitelů samotných rámů, obyčejnou ocel (Hi-Ten) pak najdete u velmi dostupných kol (rámy jsou těžké, nepříliš pevné), kol dětských a speciálních (např. BMX).

Co do kvantity stále vládne hliník. Rámy z něj postavené jsou lehké, pevné a dostupné, bohužel však také tvrdé. Nemají velkou schopnost absorbovat vibrace a rázy, přenášejí je na jezdce. Zajištění pohodlí tak zůstává na pláštích, sedle, případně karbonové sedlovce. Různá konstrukční řešení tento nedostatek zmírňují, vždy však narážejí na limit samotného materiálu.

Karbon nabízí jak nízkou hmotnost (nižší než hliník) a vysokou pevnost, tak absorpci otřesů, rázů a vibrací. Umí tak učinit jízdu pohodlnější, snazší. Avšak pozor – zatímco vlastnosti hliníkového rámu lze odhadovat, u karbonového nikoliv. Záleží totiž především na záměru konstruktéra, z nějž vychází, zjednodušeně řečeno, kladení vrstev uhlíkové pleteniny, jejich počet, orientace vláken atd. Rám může být velmi pevný a pohodlný, ale také ještě pevnější a tvrdý, nenabízející komfort. Proto je dobré jej před koupí vyzkoušet, pídit se po zkušenostech (internet, testy v odborných médiích).

 


Důležitá je i "férovost" výrobce – "karbonový" rám může být postavený například z barvených skelných vláken (nebo je jich v kompozitu vysoké procento), jež nemají takové schopnosti jako uhlíková, ale jsou dostupnější a vypadají stejně... Koumáci se najdou všude.

Karbonový rám by se vám za "předkupní" snahu o zjištění vlastností měl odvděčit i dlouhou životností. U samotného materiálu se uvádí téměř nulová únavová křivka. Také kvalita případných spojů trubek, kdysi slabé místo celku, se výrazně posunula nahoru. Pozor však na mechanické poškození, na něž je citlivý.

Vždy však je karbonový rám dražší než hliníkový. Nejdostupnější pevné horské kolo postavené na něm pořídíte zhruba od 25 000 Kč, hliníkové za méně než 10 000 Kč. Dlužno však dodat, že zmíněné karbonové bude mnohem lépe vybaveno a jeho rám citelně lepší.

 


Pozor
 – zatímco u pevného rámu přináší karbon především funkčnost (absorpci) a snížení hmotnosti, u celoodpruženého přejímají úkol starat se o pohodlí tlumič a vidlice. Opodstatnění karbonu zde není tak výrazné.

Kdyby byl karbon dostupný, vytlačil by ostatní materiály na okraj trhu, jeho podstatnou nevýhodou je ale zatím cena.
Pro doplnění ještě uveďme, že úspěšnými sekundanty karbonu, avšak okrajovými, jsou z kovů slitiny titanu (vysoká cena, složitější technologie, někdy méně tuhé rámy) či magnesia (hliník je zde pouze legujícím prvkem, jedinou nevýhodou, odstranitelnou postupem výroby, je nízká korozní odolnost) nebo scandium (přesněji slitina hliníku s příměsí scandia).


Výhody a nevýhody karbonu v porovnání s hliníkem

+ schopnost absorpce vibrací a rázů = větší pohodlí jízdy                                           - vyšší cena
+ nižší hmotnost                                                                                                              - laikem těžko odhadnutelné vlastnosti
+ delší životnost                                                                                                               - riziko mechanického poškození a jeho následky
+ možnost dosáhnout přesně požadovaných vlastností a neomezených tvarů